Stamcel therapie: waarom het werkt

11 november 2015 - Bal Harbour, Verenigde Staten

Onderstaande verklaring is wat ik ervan begrepen heb. Dus hang mij er niet aan op ;-)

Het gaat om stamcellen en cellen die gewonnen worden uit lichaamsvocht, meestal bloed, placenta cellen en nu ook buikvet. Stamcellen zitten in ieder mens ongeacht de leeftijd. Stam cellen zijn de monteurs van het lichaam. Het type stamcel dat in onderzoeken het meest in het oog springt als weefsel monteur zijn de Mesenchymal stamcellen (MSC). Deze cellen gaan naar het beschadigde weefsel via het bloed. Wanneer de blessure op een plek zit met een slechte bloedtoevoer zoals de meniscus, gewrichten, wervelschijven en pezen kan er een probleem ontstaan. Het lichaam is onvoldoende in staat om via het bloed reparatiecellen op deze plekken te krijgen. Ook kan het gebeuren dat door de slechte bloedstroom in deze blessure plekken het lichaam onvoldoende schadesignalen ontvangt.

Nu schijnt er een verschil te zijn in stamcellen. Je hebt de echte reparatiecellen (MSC) en de cellen die weten wat ze moeten worden (regenereren). De cellen die weten wat ze moeten worden zitten vooral in het buikvet. Dus een combinatie van deze 2 is ideaal. Je hebt dus de echte monteurs en de supervisors die de monteurs op de juiste plek brengen en zegt wat ze moeten doen. Ook eiwit speelt een grote rol in het regeneratie proces. Eenmaal geactiveerd zijn de stamcellen tot bizarre dingen in staat. Ze gaan zelf aan de slag met het herstellen van de beschadiging maar moedigen ook de beschadigde cellen aan tot herstel.

Het herstelproces neemt weken tot maanden in beslag. De cellen gewonnen uit het buikvet blijven de stamcellen stimuleren, aanzetten tot vermenigvuldigen en activeren. Maanden lang.

Het buikvet heeft een bijzonder negatief imago. Toch zitten er juist in het buikvet stamcellen die nagenoeg alles kunnen herstellen. Van het opnieuw groeien van weefsel tot het gehele herstel van littekens en spierweefsel.

Placenta stamcellen worden al veel langer gebruikt in het herstelproces van huid- en spierbeschadigingen. Nu is het mogelijk om snel placenta stamcellen bruikbaar in te spuiten via injecties. De gehele stamcel therapie die Karin heeft doorlopen is gebruik gemaakt van bovenstaande technieken en combinaties.

Op de röntgenfoto is duidelijk te zien dat er weer ruimte is ontstaan tussen de botdelen. Daar waar de vreselijke en chronische pijn (langs elkaar schurende botdelen door het ontbreken van een meniscus) zit. Wij hebben röntgenfoto's van de knie van Karin, genomen in Nederland, waar duidelijk te zien is dat de botdelen elkaar raken. De enige oplossing die onze NL specialisten hadden was een nieuwe knie (prothese).

Karin wilde geen nieuwe knie en heeft net zolang gezocht tot ze tegen deze stamcel therapie aanliep. Voor degenen die willen weten of deze therapie echt geholpen heeft raad ik aan deze reislogger te blijven volgen. Of, bel Kaatje of mij!

Wordt vervolgd.

1. Cees:
    12 november 2015
    Leuk en helder verhaal. Ik heb uitgevonden dat een protese van de knie 15000 euro kost voeg daarbij ca. 15000 voor revalidatie en werkverzuim. Samen 30.000 euro minimale kosten. De behandeling van Karin, dat in feite een poliklinische behandeling is, zonder werkverzuim of revalidatie, kost ca 4-5000 euro. Voor rekengemak is het verschil 25.000 euro. In NL vinden op jaarbasis ca. 60.000 knieoperaties plaats ( getal stamt uit 2008) stel de helft is te behandelen middels de stamcelmethode zoals door jou beschreven en we besparen inde gezondheids zorg 30.000 x 25.000 euro is 7.500.000.000 oftewel 7,5 miljard. Ongelofelijk hoeveel geld we kunnen besparen, hè?
    Fijne dagnog,
    GR Cees
  2. Ger:
    12 november 2015
    het verhaal komt duidelijk over. Nu het maar de tijd geven die het nodig heeft voor een positief resultaat.
    spannend!
    liefs.xx
  3. Sandra:
    12 november 2015
    Klinkt als een verhaal dat in een biologieboek uit mijn jeugd stond! Compleet met tekeningen van cellen als bouwvakkers en opzieners! Wat grappig... Sterkte nog met alles en ik volg het vanaf hier met bewondering. Dikke kus!! (Enne... mijn buikvetjes laat ik maar lekker zitten dan, nu ik weet dat het ergens goed voor is)
  4. Violet eillebrecht:
    12 november 2015
    We zijn ineens groot liefhebber van buikvet geworden.
    Komt lekker uit wij waren aan het lijnen, altijd gehoord slecht voor de organen.
    Maar nu kunnen wij weer over op alcohol, tevens een stukje gezelliger. Dank hiervoor.
  5. Brian:
    6 februari 2016
    Wat is de status hiervan